'Synes godt om' og del indlægget, hvis du fandt det brugbart.

3. Hav et højt indtag af fiber

Et højt fiberindtag er utroligt vigtigt. Ikke nok med, at det bekæmper en lang række sygdomme, så hjælper fiber dig også med at reducere din sult. For det første udvider fibre mavesækken, hvilket får din hjerne til at tro, at du er mæt. For det andet gør fibre, at maden, du spiser, forlader din mave med en nedsat hastighed. Med andre ord får det dig til at være mæt i længere tid.

De bedste fiberrige fødevarer er fiberrige fødevarer med et lavt kalorieindhold i forhold til deres volumen, dvs. fødevarer, der fylder meget i forhold til, hvor mange kalorier de indeholder: Grønsager er ubetinget nummer 1 på listen.

Den gængse anbefaling er, at kvinder skal indtage minimum 25 gram fibre dagligt, mens mænd skal indtage mindst 40 gram om dagen. Indtag gerne op til 50 % mere.

Eksempler på fiberrige fødevarer:

FødevareKalorier per 100 gramFibre per 100 gram
Grønsager (fiberrige)30-403-4
Banan903
Havregryn36010
Rugbrød2258
Hvidt brød2602,5
Kartofler772
Kikærter*1156
Røde kidneybønner*1107
Brune ris350-3702-4
Hvide ris350-3701-3
Fuldkornspasta3569
Hvid pasta3683

*En almindelig dåse med kikærter eller røde kidneybønner indeholder 240 gram.

Som det kan ses, skal man virkelig indtage mange kalorier for at få fiber ind fra især havregryn, hvidt brød, ris og pasta. Forskellen mellem groft brød / hvidt brød, brune ris / hvide ris og fuldkornspasta / hvide pasta er nærmest ikke-eksisterende, når man ser på fiberindholdet. Der er mere næring i de versioner, der har mere fiber, men det er ikke en vildt stor forskel. Af den grund er jeg personligt lidt ligeglad med, om jeg spiser det ene eller det andet. Kalorierne er cirka de samme, så det er ikke ved at skifte den ene variant ud med den anden, at vægttabskampen vindes, ej heller det der afgør, om din kost overordnet set er sund eller usund. Men brødindustrien tjener milliarder på at overbevise dig om at købe groft brød til overpriser med argumentet om, at det er langt sundere end almindeligt hvidt brød. Hvis du spiser brød i moderation, spiser en masse frugt og grønt, er normalvægtig og aktiv, så gør det ikke den store forskel. Det er i hvert fald ikke mine penge værd.

Det er grønsager derimod, for de er fantastiske! Masser af fibre, masser af næring og næsten ingen kalorier. Samtidig fylder de godt i maven. Hvis du ikke spiser mindst 300 gram grønsager om dagen, er din kost ikke optimal. Jeg spiser typisk selv over 500 gram dagligt, og så får jeg ellers fibre fra bønner (også fremragende), rugbrød, havregryn, frugt og nogle få andre fødevarer.

'Synes godt om' og del indlægget, hvis du fandt det brugbart.