'Synes godt om' og del indlægget, hvis du fandt det brugbart.

4. Indtag en moderat mængde fedt

Jeg har tidligere skrevet om, hvordan din fordeling af protein, kulhydrater og fedt bør være. Hvis du følger min kostskabelon, er procentfordelingen dog ikke noget, du tænker på. Jeg skriver, at du skal indtage sundt fedt i mindst et af dine måltider hver dag. Men det betyder ikke, at dine andre måltider skal være fedtfrie. Du gør klogt i at få fedt i andre måltider for at nå op på de minimum 20 %, du bør indtage. Ikke vær bange for at bruge smør på dit brød, tilføje lidt dressing til din salat eller at spise oksekød. Fedt sørger ligesom fibre (se punkt 3) for, at maden bliver længere tid i maven, hvilket som skrevet gør, at du føler dig mæt i længere tid.

Et andet aspekt er, at fedt har den funktion, at det tilføjer smag til maden. Hvis du ikke indtager særligt meget fedt, er chancerne, at din kost ikke er specielt appetitlig, og så er det igen blot et spørgsmål om tid, før du kaster håndklædet i ringen. Det er et typisk problem for folk, der gerne vil tabe sig: De er vant til at spise mad, der er fyldt med fedt, hvilket tilfredsstiller deres smagsløg, og når de så vil tabe sig, begynder de at spise fedtfri, kedelig mad. Riskiks?!?! Som jeg hørte Gordon Ramsay sige i et af sine madprogrammer på et tidspunkt: ”Riskiks kommer ikke ind i mit hus – de smager af pap”. Selvfølgelig med et glimt i øjet. I den forbindelse vil jeg da også råde dig til at få fat i en kogebog. Det er langt nemmere at leve sundt, hvis man kan lave lækker mad samtidig.

'Synes godt om' og del indlægget, hvis du fandt det brugbart.