'Synes godt om' og del indlægget, hvis du fandt det brugbart.

6. Vær fleksibel med din kost

Mit sidste råd er mere psykologisk end fysiologisk. Jeg har også allerede adresseret det her i et andet indlæg (læs helt nederst). Husk at kostskabelonen er en skabelon, der har til formål at skabe struktur på din kost. Det betyder ikke, at du ikke kan spise et stykke kage, drikke et par øl eller noget helt tredje en gang i mellem. Jeg har skrevet i indlægget, jeg linkede til før, at undersøgelser viser, at personer, der har en strikt tilgang til deres kost, udviser symptomer på spiseforstyrrelser og humørsvingninger, mens personer, der har en mere fleksibel tilgang har nemmere ved at undgå at overspise og være deprimerede.

Ergo bør du ikke indlede dit vægttab med ”så, nu skal jeg ikke spise sukker i 1-2 måneder”. Det er en ufattelig dårlig strategi, jeg på ingen måde anbefaler. Du kommer til at tænke på sukker hele tiden, og på et tidspunkt falder du i. Når du så falder i, kommer du for det første til at gå all-in, fordi du tænker, at ”nu er det hele alligevel ødelagt” (= enormt mange kalorier). For det andet får du dårlig samvittighed, hvilket ikke ligefrem hjælper dig i processen. Tænk moderation.

'Synes godt om' og del indlægget, hvis du fandt det brugbart.