Vægttab

Hvilken slankekur er den bedste?

Slankekur
'Synes godt om' og del indlægget, hvis du fandt det brugbart.

Hvad er verdens bedste slankekur? Findes den? Har du overhovedet brug for en slankekur? Hvorfor findes der så mange forskellige? Alle de spørgsmål har jeg tænkt mig at besvare i dette indlæg.

Jeg har de seneste år fulgt med i en masse vægttabsgrupper- og sider på Facebook, og hvis jeg bare havde fået en femmer for hver gang, jeg har set spørgsmålene ”Virker stenalderkost-diæten/5:2-kuren/suppekuren/[indsæt selv flere]-kuren?”, ”Hvilken slankekur er den bedste?” eller ”Hvilke erfaringer har I med X-kuren?”, så var jeg millionær. Det er et spørgsmål, der kommer igen og igen, og det mest sørgelige er, at det rigtige svar aldrig kommer… Men hvad er det rigtige svar? Det kommer lige om straks. Først vil jeg lige adressere nogle af de andre spørgsmål, jeg har stillet i indledningen.

Hvad er en (slanke)kur?

Lad os få definitionen på en kur og en slankekur på plads til starte med (tak til sproget.dk):

”kur sb. fk.
metode el. række foranstaltninger til behandling el. forebyggelse af sygdom el. andre problemer der vedrører kroppen
● slankekur
● metode til løsning af et problem, udbedring af en mangelfuld tilstand e.l.”

”slankekur sb. fk.
kur som en person følger for at tabe sig i vægt”

En kur er altså en form for et regelsæt, der har til formål at forbedre et givent sundhedsmæssigt aspekt. Fx findes der kure rettet specifikt mod hjertepatienter, diabetespatienter eller personer med for højt kolesterol. Formålet med de kure/diæter er ikke, at personerne taber sig, selvom det ofte er en sidegevinst. Det er derimod formålet med en slankekur (ikke overraskende, vel…). Så hvis du er tilfreds med din krop/vægt, men gerne vil leve sundere, så kan du se nærmere på de kure, der altså er rettet mod øget sundhed, ikke vægttab.

Hvorfor er slankekure så populære?

Det er faktisk ret simpelt. Slankekure er populære, fordi de er nemme at forstå og nemme at følge (i teorien). Her på siden har jeg i de første indlæg skrevet om nogle grundlæggende ting inden for sundhed og vægttab, og det er stort set kun de ting, min egen kost er baseret på, uanset om jeg vil tabe mig eller tage på. Jeg ændrer bare mængderne (antallet af kalorier) i forhold til det mål, jeg har. Den overordnede idé er super simpel: Masser af det gode, mindre af det knap så gode. MODERATION. Det forstår størstedelen af befolkningen bare ikke. Folk skal have klare regler: Spis dét, undgå dét.

Det er så her, at slankekure kommer ind i billedet. De fleste slankekure foreskriver, at du fuldstændigt skal undgå visse fødevarer som fx pasta, ris, sukker, o. lign. Andre slankekure sætter ind på hele makroer (engang var det fedt, nu er det kulhydrater). Det er ret nemt for folk at forstå. Der er også kure, hvor du ikke skal undgå noget som helst (moderation som jeg foretrækker det), men hvor du derimod skal veje din mad eller følge nogle andre retningslinjer, der på en eller anden måde får dig til at holde styr på dine kalorier.

Hvorfor virker en slankekur (ikke)?

En hvilken som helst slankekur virker, hvis den får dig til at spise færre kalorier, end du forbrænder, da det er den eneste måde at tabe sig på, som jeg har skrevet op til flere gange. Hvis du følger en slankekur, hvor du ikke skal tælle kalorier, så er den givne slankekur nødt til på en anden måde at sørge for, at du kommer i kalorieunderskud. Hvordan gøres det? Det gøres ofte ved at bandlyse nogle af de fødevarer, der har flest kalorier. Engang var det fedtet, der altid stod for tur: Undgå fedt, især det mættede! Den dag i dag er det stivelsesrige kulhydrater, som folk er bange for. Mere konkret er det ofte pasta, ris, brød og kartofler, der advares imod. Jeg har også selv lavet en skabelon, du kan følge, hvis du vil tabe dig uden at tælle kalorier, og den har også en form for system, der gør, at du automatisk meget gerne skulle komme i kalorieunderskud.

Husk, at det er energibalancen, der afgør, om du taber dig eller ej. Hvis du følger en slankekur, hvor du eksempelvis ikke må spise pasta, ris, kartofler, sukker eller mættet fedt, men i stedet kompenserer for det ved at spise aaaaaaalt for meget af de fødevarer, du ifølge kuren gerne må spise, jamen så taber du dig ikke. Slankekure er dog udformet sådan, at du med meget stor sandsynlighed automatisk ender i et kalorieunderskud (og dermed taber dig). Problemet er, at de ofte er så restriktive, at du ikke kan følge dem over en længere periode, og det er netop det store problem.

Enhver slankekur virker, så længe du følger den.

Heri ligger nøglen til, hvad der er verdens bedste slankekur. Verdens bedste kur findes ikke per se.

Den bedste slankekur er den kur, DU kan følge.

Ergo, så kan du ikke bruge andres erfaringer med en given slankekur til noget som helst. At 5:2-kuren ikke virkede for en anden person, betyder ikke, at den ikke virker for dig. Og omvendt. Der er ikke noget værre, end når folk tror, at en given slankekur er det gyldne svar på alt fedme i verden, fordi vedkommende selv har haft gode erfaringer med den. Eller at de kender tre personer, der har haft succes med den. Jeg kan ikke lade være med at tænke på low carb-paradigmet, vi er vidne til i øjeblikket. Det virker til, at alle tror, at low carb-livsstilen er vejen frem for alle. Altså en kost, der er fattig på kulhydrater. Og nej, det er det ikke. Hvis dit aktivitetsniveau er lavt, har det i mange undersøgelser vist sig at være en god idé at spare på kulhydraterne, men hvis du træner hårdt 4+ gange om ugen, så er en kost, der er lav på kulhydrater en utroligt dårlig idé. Altså hvis du gerne vil præstere optimalt. Nå, men…

Hvis du gerne vil leve efter en slankekur (altså en række regler eller principper), så skal du finde en, du mener, du kan overholde. Personligt kunne jeg aldrig overholde en slankekur, der komplet forbød brød, men derimod ville jeg godt kunne undvære pasta. Personlig præference. Intet er vigtigere, hvis man skal overholde en kur.

Ingen slankekure er magiske for vægttab, og nej, heller ikke fastekuren (intermittent fasting). Ej findes der kure, som er magiske for helbredet. De fleste kure indeholder samme grundprincipper (gæt hvilke – eller læs her), og ellers varierer de lidt på nogle få punkter, så de geniale forskere bag kan markedsføre slankekuren som værende unik. Stenalderkosten, eksempelvis, udmærker sig jo ikke blot ved at forbyde indtagelsen af en million fødevarer, men derimod også ved at blive promoveret som en form for livsstil. Tilbage til stenalderen, yes. Mere om det i et andet indlæg (glæd dig). Der findes vanvittigt mange forskellige slankekure, fordi det er en milliardindustri.

Slankekur eller livsstilsændring?

Mange bandlyser slankekure, straks når de hører ordet, fordi ”slankekure ikke virker, det handler om at ændre livsstil”. Både ja og nej. Hvis din kost er dårlig (for mange kalorier, for få fibre, vitaminer, mineraler, sunde fedtsyrer, osv.), du er overvægtig og dyrker for lidt motion, så skal du ændre din livsstil, ja. Men den livsstilsændring kan sagtens være baseret på en (slanke)kur, hvor du som udgangspunkt ikke spiser fx pasta, ris og brød, men i stedet fokuserer på at spise en masse frugt og grønt, magert kød, magre mejeriprodukter, bønner og alle de andre sunde fødevarer. Men bare du ikke tror, at pasta og brød er roden til alt ondt. Det er det ikke. Pasta og brød indeholder bare mange kalorier, så min anbefaling er bare, at du begrænser dit indtag. Moderation. Det samme gør sig gældende med sukker, chokolade, osv. osv. Spis lidt af det en gang i mellem, og så går det hverken ud over dit helbred eller kropskomposition. Men hvis du ikke kan spise X i moderation, så drop det helt. Find en slankekur, der ikke indeholder X.

Problemet med (slanke)kure opstår først, når man ikke følger dem længere. Det betyder nemlig, at livsstilsændringen ikke er blevet en realitet. Så kuren, du vælger, skal ikke være midlertidig. Den skal være permanent.

Giv mig lige en god kur…

Der findes rent faktisk mange gode kure, du kan leve efter. Altså en række grundprincipper, der får dig til at leve sundt og muligvis også tabe dig, hvis det er dit ønske. Jeg har selv skrevet om nogle gode grundprincipper her, men jeg har bare ikke pakket dem ind i et fancy navn eller koncept. Hmm, det er da muligvis en fejl;-)

US News’ sundhedssektion har skabt et forrygende overblik til dig. De opstillede et panel af 22 sundhedseksperter, dvs. eksperter inden for ernæring, diabetes, vægttab, hjertehelbred og adfærd, som de fik til at anmelde 35 (!) forskellige slankekure. De bedømte alle slankekure inden for syv kategorier:

Vægttab (på kort sigt)
Vægttab (på lang sigt)
Nem at følge
Ernæring
Sikkerhed
For diabetes
For hjertet

Den bedste kur for helbredet: DASH-kuren
Se den fulde rangliste her, hvor du også kan læse om samtlige kure, deres fordele og ulemper.

Den bedste kur for vægttab: Weight Watchers (en form for kalorietælling, blot med et pointsystem).

Se den fulde rangliste over de bedste slankekure her.

Jeg vil dog gerne lige afsløre, hvilke to kure der deler sidstepladsen overordnet set:

Dukan-kuren:

”Den er alt for restriktiv, med en masse regler, og der er intet bevis for, at den virker. En ekspert beskrev den som ”idiotisk””.

Palæo-kuren / stenalderkost-diæten

”Uanset målet […] konkluderede de fleste af eksperterne, at det ville være bedre for folk at kigge andetsteds”.

Atkins-kuren snuppede i øvrigt en fornem 32. plads 😉

'Synes godt om' og del indlægget, hvis du fandt det brugbart.

1 kommentar

  1. Lise

    Der er jo nok lige så mange meninger som der er slankekure :-) Jeg har vist prøvet de første 6-7 af slagsen men sidste år i december faldt jeg over den der hedde Slankeskolen som er et videokursus.

    Jeg hoppede på vognen sammen med min mand og nu er det april. Jeg har tabt 9 kilo og han har tabt næsten 11 og så har vi aldrig spist så godt som nu :-)

    Den kan i hvertilfælde godt anbefales. Og den er nem nok at følge faktisk!

    den er på http://slanke.guru og selvom det er en slags penge er det faktisk ikke dyrt i forhold til hvad man får.

    Held og lykke med tabet af vægt til jer aller sammen!

Skriv en kommentar

Theme by Allie